
Fifth Estate Online: An International Journal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

Illuminating or Dimming Down? 

A Survey of UK Television News Coverage 

John W. Robertson 

 

 

 

 

 

 

 

 



2 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

Abstract 

TV news has become the most used and most trusted lens through which citizens of liberal 

democracies make sense of their world. This study of UK peak time TV news, based on an 

enhanced content analysis, casts doubt on the extent to which such coverage is able to 

illuminate this world accurately. With some exceptions in the case of Channel 4 News, the 

coverage closes down diversity, distorts and overstates terror and other violence, is repetitive 

and simplistic and is heavily dependent on official sources. 

Keywords: TV News, content analysis, Propaganda Model, feminist media studies, news 

values, Orientalism. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



3 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

Background 

Surveys across Europe have highlighted the continuing significance of television news, 

especially when produced by public service providers, as the most widely accessed and the 

most trusted source of current affairs information (Towler, 2002: 36-38; Ward, 2004: 3-5). 

This reliance and trust persists despite a decline in the production of factual programming 

(3WE, 2001; 3WE, 2003), some decline in audience figures for national providers in the face 

of global news media (Clausen, 2004: 41) and despite repeated and damaging exposure of 

inaccuracy and distortion across a range of TV news reporting. The Glasgow University 

Media Unit, Project Censored and Fairness and Accuracy in Reporting, for example, have 

maintained a flow of material which, given wider exposure, might have seriously undermined 

this trust. Exemplifying this material and with particular relevance for this study was Philo & 

Berry's extensive analysis of TV coverage of the Israel-Palestine conflict (2004). 

A preference for TV news presenters over newspaper journalists has been shown in the UK 

(MORI, 2003: 1; MORI, 2004: 3) and for TV over newspapers generally in the UK (MORI, 

2003b). It's worth noting that these studies have rarely distinguished between the relative 

levels of trust for the broadsheet as opposed to the tabloid press, by contrast with television 

news. So it may be dangerous to make too many assumptions about a general preference for 

television news over newspapers. Beyond this debate over matters of trust concerning 

accuracy in the reporting of particular stories lie debates about choices made by editors and 

the consequent overall climate or sense of reality that the results of these choices create 

within TV news programmes. As Bunting states: 'What the media portray, like one of those 

fairground mirrors, is a grotesque species that murders, squabbles, bullies and dies' (Bunting, 

2005: 2). 

Bunting claims there has been a distortion of our perceptions of the world that results from a 

preoccupation with violence and suffering. The accuracy of each report becomes less of an 

issue than the decision to present and to repeat that type of story. If only a few story types, 

from the almost infinite range available to reporters, are repeated day-after-day within the 

relatively short window of evening news broadcasts, a powerful and pervasive definition of 

reality pushes out other perspectives. (This paper reports on an empirical study designed in 

part to measure the range covered in UK evening news). Though viewers may not be passive 

in their consumption of these broadcasts, the choices for interpretation have been narrowed 

and a climate or a dominant narrative established.  

Although this paper makes no simple or direct claims about the impact of TV news 

consumption, it must be read against a background of the considerable power differential 

between producers and consumers in terms of their ability to define how events should be 

understood. In this, it agrees with Corner (2000: 394) that we should abandon: 'an unhelpful 

tendency to think about the media's impact upon society rather than the media's 

consequentiality within society', while, at the same time, remembering that media 

representations: 'not only promote and circulate an understanding of these and other 

categories [of meaning] they can often generate them', (Briggs & Cobley, 2002: 310). 

In an effort to contribute to the above debate, this paper reports on an enhanced content 

analysis of UK television news coverage in August and September 2004. Judging by keyword 

searches of two of the most commonly cited media research journals (Media, Culture and 

Society (MCS) and the European Journal of Communication (EJC), content analysis is 

relatively rare. In the period 1999 to 2004, MCS published only three papers based on such 



4 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

analysis while, between 1997 and 2004, EJC published fourteen. In these two periods MCS 

published a total of around two hundred research papers and EJC published around one 

hundred. Content analysis as a method is justly criticised for its limitations, especially if used 

in isolation or if based on the collection of insignificant data. However, its quantitative nature 

seems indispensable in providing an objective or factual basis upon which to build more 

discursive approaches. In the context of this paper, a content analysis of television news 

coverage offers the possibility of constructing at least some degree of shared reality (What 

was reported? What was ignored? What was first? What was last? What got the most time?). 

While it is important to go beyond such analysis to consider, for example, sources and 

labelling, quantitative data can be suggestive of ideology too. If, for example, reports of 

global conflict are predominantly focused on the presence of Islamic groups and ignore those 

characterised by the presence of Western 'security' forces or multinational corporations (as in 

Nigeria), then such allocation of broadcast time is legitimate for consideration in the light of 

explicitly 'political' theories such as those of Said or Chomsky. Further, where presenters 

carefully avoid the kind of labelling ('terrorist', 'fundamentalist', 'democrat') most clearly 

associated with ideologically driven reporting, then it may be in the more quantitative data 

(selection of topics for reporting) that the features of an ideological 'climate' become apparent 

- more of this later. This is, of course, not a new idea. Chomsky's 'Project Censored' website 

has for several years now reported on the politically motivated selectivity in media coverage 

of issues. 

Methods 

This study of UK terrestrial television news is based on data from a survey of a random 

sample of twenty weekday evenings in August and September 2004. Six hundred and thirty 

news items were viewed and key characteristics recorded. Weather reports and repetitions of 

headlines were ignored. The content of BBC 1 National News (6-6.30pm), ITV National 

News (6.30-7pm) and Channel 4 News (7-8pm) was analysed, using an enhanced content 

analysis. In particular, the study set out to offer answers to the following questions: 

1. What was the range of topics covered?  

2. Which topics were common and which were rare or absent? 

3. How much time was allocated to each topic, in total, and on average, for each item? 

4. What was the sequencing of topics? 

5. Which sources were used, which dominated, which were rarely used and which were 

ignored? 

6. What use of sources, contextualisation, personalisation, and labelling was adopted and 

used across the differing topics? 

7. How did the three programmes compare in terms of the above questions? 

The results of the data analysis are presented below and evaluated later with a view to 

answering these questions. The answers are then discussed in order to respond to the question 

suggested in the title to this paper: To what extent does UK peak time television news fulfil 

its function of shining light onto the complex world of its viewers? This discussion derives 

evaluative criteria from, in the main, six key theoretical models: Herman and Chomsky's 

'Propaganda Model' (1988), Edward Said's 'Orientalism' (1978, 1993), the 'Feminism' of Ang 

& Hermes (1996) and van Zoonen (1996), the 'News Values' model deriving originally from 

the work of Galtung and Ruge (1981) and an emerging 'New Sociology of Journalism' 

inspired by 'Chaos Theory' (McNair, 2003). This paper is neither primarily concerned with 

the theories themselves nor with the arguments about their place in media, cultural and 



5 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

communication studies but is, in the first instance, an empirical study, the results of which are 

offered as material for subsequent debate. The five theories are used here to provide 

evaluative criteria and to stimulate discussion of the results.  

In anticipation of a need to be able to discuss and to compare the coverage of these three 

programmes, 'alternative' stories published in independent Internet-based media were 

gathered. The sites monitored on six occasions during the same period as the TV broadcasts 

were the feminist Aviva, the 'critical' Media Mouse and Corporate Watch, the human rights 

focused Human Rights Watch and the 'environmentalist/rights' Greenpeace and Oxfam.  

For each news item, a range of data were recorded including the topic, the message or 

direction of the piece, the sources used, personalisation or contextualisation and the labelling 

used to describe participants and events. These data were recorded in a spreadsheet and used 

to generate the graphs and other presentations below. Due to limited space, only selected 

graphs and tables are included in this paper. First, a set of graphs reveals the distribution of 

topics across the broadcast period and for each of the three programmes. Second, the 

sequencing of topics is presented in a set of graphs to illustrate trends toward the choice of 

certain topics to lead off and, with regard to this, the similarities or otherwise between the 

three programmes. Third, the degree of commonality and of difference between the range of 

topics chosen each day by each programme is illustrated in a single table. Fourth, a survey of 

topics not used by the three UK terrestrial news programmes and derived from the 

'alternative' websites listed above or from academic sources, offers material for comparison 

and for later debate. Fifth and with the intention of enhancing the content analysis, a more 

discursive approach to the sources, contextualisation and labelling adopted by reporters and 

announcers on each of the three programmes is exemplified and discussed. For reasons of 

economy and of focus, this section concentrates only on stories of terror and conflict.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



6 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

Results: Content of BBC1, ITV and Channel 4 Evening News 

Figure 1: The number of items broadcast for each group topic: 

 

While most of the above categories are transparent, clarification is required for some. 

Conflict, the dominant category, includes reports of war, religious or ethnic conflict between 

groups. Crime covers all illegal activity other than that between nation states, ethnic or 

religious groups and includes 'white-collar' crime. Politics covers all non-violent political 

activity at regional, national or international levels (fortunately the UK Deputy Prime 

Minister did not punch anyone during the period of the study). Environment includes reports 

of damage to the environment such as that caused by pollution or by extreme weather. A 

more detailed breakdown can be found, below, in graphs for these categories. 

Some categories were notably one or two-dimensional. Strikingly, only one Education topic, 

A-level results, featured. Science and Technology stories were almost always about space and 

space exploration. Employment reports were always about industrial relations problems. The 

Olympics and football dominated sport items with a smaller number on cricket and tennis. 

Art/Culture reports were exclusively obituaries, festival reports and reviews of new products. 

Some categories, though comprising reports on two or three sub-categories, had an 

overwhelming dominance of one sub-category. Environment stories were nearly always 

about 'extreme weather'. Transport stories were mostly about accidents. 

 



7 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

Figure 2: The total time allocation (minutes) for each group topic: 

 

Evident from figures 1 and 2 is the dominance, in terms of overall time allocation and in the 

number of items broadcast, of conflict, crime, sport and politics. The narrowed gap between 

conflict and crime when number of items broadcast is compared with the overall time 

allocation illustrates the tendency across all three channels for crime reports to be, on 

average, shorter (1.96min) than conflict reports (3.57min). In part explaining this difference, 

crime reports, mostly of violent crime, were presented in an unproblematic and personalised 

way while reports of global conflict often featured a degree of contextualisation including 

possible explanatory factors. The relatively high time allocation for environment stories, 

given the actual number of reports, reflects the very long reports on the extreme weather 

events in Cornwall and Perthshire (UK) and in Florida (USA) (average=4.56min). Reports of 

the flooding in Cornwall ranged from six minutes to, in one case (ITV), twenty minutes, out 

of less than thirty minutes of total news programming. Initial comparison of the three 

channels, of which more later, suggests ITV News had the narrowest range (no reports of 

employment, art/culture or immigration) while Channel 4 News made use of its extra length 

to cover the widest range of topics and, in most cases, to allocate more time to each report. 

The latter impression was most true of conflict and politics reports but not true with regard to 

monarchy. 

Figures 1 and 2 offer the first hint of supporting evidence for the critics who condemn the 

dominance of violence, confrontation and suffering in TV news. The dominance of the 

conflict category and, as we shall see below, of violent crime, of confrontational politics and 

of human suffering in reports on the environment is quite clear.  



8 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

Fig 3: The number of conflict items broadcast: 

 

Fig 4: The total time allocation (minutes) for each conflict item broadcast: 

 

Four topics dominated - The Beslan siege in the southern Russian region of Ossetia, the 

'genocide' in the western Sudanese region of Darfur, the continuing/increasing violence in 

Iraq and the constant background of stories about threats to the USA and Europe from 

Islamic terrorism. Notably, conflict without an Islamic dimension, in Central Africa, in 

Nigeria, in Tibet or in Central and South America continues 'off-screen'. Only Channel 4 

News operated across the restricted range revealed in figures 3 and 4. Channel 4's tendency to 

use its greater time allocation to explore, more fully, contextualising factors and conflicting 

perspectives is discussed later. ITV and BBC1 had comparable range of coverage but ITV 

tended to allocate its time more narrowly to the Beslan Siege, Iraq and Terrorist Threat. 

Differences in discourse are notable between ITV and the other two and these, also, are 

discussed below.  

 

 



9 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

Fig 5: The number of crime items broadcast: 

 

Fig 6: The total time allocation (minutes) for each crime item broadcast: 

 

Violent crime completely dominates the reporting of crime despite its relative rarity 

compared with crimes of property (Social Trends, 2003: 169, Table 9.13). Even those 



10 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

categories that are not, by definition, about violent crime, often featured violence. For 

example, though the civil rights and protest category contains many stories of protests by 

fathers denied access to their children there were also reports, sometimes lengthy, of the 

violent protests against the fox hunting ban and the threats to MPs associated with the 

passage of the Bill. Differences between the three programmes were less marked than for the 

conflict category. Channel 4 News was not distinctive in any way. The only notable 

distinction was ITV News' tendency to allocate a higher proportion of its time to murder 

reports. 

Fig 7: The number of environment items broadcast: 

 

Fig 8: The total time allocation (minutes) for each environment item broadcast: 

 

Again, violence and risk to human life dominated. Extended and dramatic images of the 

destruction and the human suffering associated with extreme weather (floods in the UK and 

storms in the USA) - took up much of the time. Explanation, however, was commonly 



11 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

allocated quite extended periods of time. Sophisticated explanatory graphics and interviews 

with experts, often academics was used by all three programmes to offer the viewer a 

scientific explanation. Without exception, a simple connection between global warming and 

an increased frequency of extreme weather events was presented as definitive. Channel 4 

News often went beyond this to link global warming explicitly to human factors and to draw 

attention to the likely worsening of the situation as India and China industrialises and 

modernise. This relative depth of scientific explanation contrasts markedly with the complete 

absence of reflection on the possible causes of crime and, except for Channel 4, the absence 

of any linkage between Islamic terror and the actions of western governments. 

Results: Sequence 

Figures 9 to 11, below, show the frequency with which topics and sub-topics appeared in 

first, second or third place in broadcasts. The use of sub-topics (child abuse, murder, extreme 

weather) clarifies their complete dominance of their parent topics (crime and environment) in 

opening reports. 

Fig 9: Topics appearing in first place 

 

Reports of terror threats, especially to the UK or other 'Western' nations were most likely to 

be chosen as lead stories. Conflict in other parts of the world but especially in Iraq or in other 

Islamic countries tended to lead where no terror threat closer to home was available and, 

otherwise, dominated the second place position (see Fig 10). Only the extreme weather 

events in the UK or Florida (USA), the sports scandals and upsets at the Athens Olympics 

and the fathers' rights demonstrations at Buckingham Palace, could temporarily displace 

terror and conflict. The fathers' rights demonstrations might seem to be the only reports of 

non-violent incidents to be reported (on one day only) in such prominence. The only notable 

distinction between the three programmes was ITV's disproportionate attention to extreme 

weather and neglect of conflict, relative to the other two programmes. 

 

 



12 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

Fig 10: Topics appearing in second place  

 

The relatively constant availability of stories of terror threat to the UK or to other western 

countries seems to have pushed other dramatic reports of violence and suffering into second 

place. However, the perceived appeal of terror was such that on many occasions both first 

and second stories would report on this topic. Forms of 'domestic' (UK) violence begin to 

find a place here. Notable here is ITV's enthusiasm for reports of murder and child abuse. 

Fig 11: Topics appearing in third place  

 

Although, only six murder cases were reported, as figures 10 and 11 show, the initial reports 

along with repeated follow-up reports created quite a presence in the headlines and, thus, may 

have contributed notably to the overall climate.  

The climate created by the overall distribution of topics across the opening three items per 

broadcast is quite clear. The classic sequence was terror threat or extreme weather, conflict in 

Iraq or Sudan and then murder or child abuse in the UK. This appears to confirm the 



13 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

preoccupation with violence and human suffering reported impressionistically by Bunting 

(2005).  

Results: Difference 

Table 1 below shows the average, minimum and maximum of the: 

1. Number of items broadcast per evening; 

2. Number of items broadcast by ITV but not by BBC1; 

3. Number of items broadcast by CH4 but not by BBC or ITV. 

Table 1: Difference 

   1. BBC Items   2. ITV-BBC  3. CH4-(BBC+ITV)  

Average  11  3  7  

Max  13  7  14  

Min  7  0  3  

In each broadcast, ITV typically had the same number of items as BBC (c11) while Channel 

4 typically had around eight to ten more (c20). BBC and ITV news were quite similar in 

terms of the stories selected for coverage, with an overlap of around 73 per cent. Channel 4 

News made use of its extended time to broadcast on average seven additional reports not 

featured on the other two channels. However, Channel 4 News tended also to cover the same 

stories as the other two channels and, in most cases, did so in the first and second part of the 

programme. This latter point meant that although the final third of the Channel 4 News was 

relatively distinctive with coverage of the arts and of more complex economic or 

environmental issues, viewers of the first two parts only would have seen a quite similar 

selection of stories to that offered by BBC1 and ITV. 

Results: Alternative Content  

UK TV news has been criticised for lack of attention to distribution of wealth or to welfare 

issues (Philo, 1995; Philo and Miller, 2000) or to the human costs of the Iraq War (Edwards, 

2004; Williams, 2004). A heavy TV emphasis on conflict in the Islamic world coexists with 

neglect of problems in Nigeria (Adebanwi, 2004), in Fiji (Fickling, 2004) and of a wide range 

of religious violence, which does not involve Muslims - Sikhs and Hindus in India, Catholics 

and Protestants in Northern Ireland, Christian militia in Africa and South America, and Anti-

abortionists in the USA (Juergensmeyer, 2000). Finally, the flooding in the UK happened as 

thousands were dying or being made homeless in India and China (National Environmental 

Satellite Data and Information Service, 2004). 

The concurrent survey of the feminist Aviva, the 'critical' Media Mouse and Corporate 

Watch, the human rights focused Human Rights Watch and the 'environmentalist/rights' 

Greenpeace and Oxfam revealed very little overlap in story selection with the three UK 

terrestrial TV news programmes.  



14 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

Aviva headlined with, for example, 'Aids Pandemic Has a Woman's Face', 'Malnutrition 

Responsible for 50% of Child deaths', 'Fairplay Campaign for Olympic Garment Makers', and 

'Child Bride Problems Ignored'. 

Media Mouse reported on 'Military Contracts and the Reconstruction of Iraq', 'Iraqi Women 

and Torture' and 'Class and the Iraq War'. Corporate Watch headlined with 'Animal Testing 

Gets Bigger and Badder', 'Steal the Water Push the Powder' (Nestle in Brazil) and 'Nuclear 

contamination in Reading'. 

Human Rights Watch reported on 'Nepal: Government and Maoist Rebels Target Civilians', 

'Women and the Afghan Elections' and 'Thailand: Prosecute and Discipline Officials 

Responsible for Southern Violence'.  

Greenpeace headlined 'The Texas Chainsaw Massacre' (President Bush gives permission to 

log Alaska's Tongass forest), 'US removes radioactive material from Iraq in secret airlift' and 

'Th!nk Again' (Ford abandons zero emission vehicle production). Oxfam reported on 

'Counting the cost of conflict in Northern Uganda', 'EU sugar subsidies ruled illegal' and 

'South Asia floods'. 

A fuller reading of the above reports reveals dramatic and significant events which might 

easily have replaced some of the of the repetition and padding typical of the UK terrestrial 

news programmes. 

Results: Sources, Contextualisation, Personalisation and Labelling 

This section focuses on description of the evidence of four key characteristics of the 

reporting: the sources used in constructing the report; the level and quality of 

contextualisation offered as a background explanation; the related extent to which 

personalisation was used and, finally, the kind of labelling used to describe events, to identify 

participants and to suggest their motives. A focus has been adopted, here, on four of those 

topics that dominated the news in this period - terror threats, conflict in Iraq, Russia (Beslan) 

and Sudan (Darfur).  

Sources 

The broadcasts surveyed in this study contained a great deal of material sourced, in the main, 

from political, military, NGO and, to a lesser extent, 'academic' elites. 

Reports on the crisis in Sudan's Darfur region, for example, typically consisted of an 

impressionistic piece (usually in a refugee camp) from an on-the-spot reporter, an interview 

or a quote from a UN spokesperson condemning the Sudanese government, a film clip of a 

senior UK or US politician pressing the Sudanese government to resolve the problem and an 

interview with a Sudanese politician denying or reinterpreting the atrocities. On the August 

5th, BBC1 News offered around four minutes of Nicholas Witchell reporting on the suffering 

of refugees in a camp. After listening to one particularly harrowing tale, the reporter probed 

further - 'You must be very upset?' he queried. 'Yes' the victim responded. Sources that might 

have shed explanatory light were not used. The reporter's observations were the only source 

used. ITV ignored the crisis that day but Channel 4 News allocated nearly nine minutes to the 

report, using primarily UN and US administration sources, followed, toward the end, by a 

short denial from a representative of the Sudanese government. Overall, the weight of sources 



15 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

accessed (UN, US and UK administrations and reporters in refugee camps) was quite heavily 

disposed against the Sudanese government's position.  

Reports on the Beslan school siege in the North Ossetian region of Russia tended to feature 

wide-ranging sources. On September 2nd all three programmes allowed an early prominence 

to official statements from President Putin and from Moscow citizens in street interviews. 

These, along with the harrowing reports from the siege scene, meant that the BBC and ITV 

reports presented a rather simple account in which the composition or motives of kidnappers 

were left unexplored. Channel 4 News, though initially covering similar ground, went on to 

offer varying perspectives on the wider conflict in the Caucasus region. One interesting 

difference between ITV and the other two programmes lay in the apparent selection by ITV 

of more emotive, indeed often hysterical, local sources. This observation is not to criticise the 

use of the highly emotive in what needed to be revealed as a highly emotive situation but, 

only, to record here the tendency by ITV to make more consistent use of such local sources. 

Though at times, government sources (Russian) were outnumbered by critical comment from 

US politicians, European politicians, human rights groups, and from the UN, it was notable 

that a number of non-attributed 'sources' often presented the Russian position. In addition, by 

contrast with the Darfur case, US/UK politicians were more restrained in public criticism of 

the Russian government's role and performance than they had been of the Islamic Sudanese 

regime.  

In reports on Iraq, government (US, UK or Iraqi provisional) perspectives were accorded 

greater time and pre-eminence in broadcasts than had been the case for the two non-Western 

governments (Sudan and Russia). Though items critical of the US/UK stance had a presence, 

reports were often more narrowly dependent on UK and US government, military or security 

agency sources. Reporting on the Shia 'uprising' in Najaf, on August 6th and 12th, all three 

programmes made heavy use of US military spokesmen, official statements from the Iraqi 

(provisional) government in Baghdad and from 'sources', rarely attributed, known to their 

reporters (or to CNN) 'on the ground' in Najaf. A spokesman for the 'rebel cleric' Moqtada al-

Sadr was typically quoted, later in the report, calling for resistance to the American forces. 

Coverage of terror threats in the US and in Western Europe, on August 4th, 5th and 6th was 

heavily dominated on BBC and ITV news by UK, US and Pakistani police spokesmen, by 

UK politicians, by reports of speeches by US politicians and by commentary from a range of 

security and ex-security 'experts'. On the August 4th in its extended piece (sixteen minutes) 

on the topic, Channel 4 News used a range of sources beyond those adopted by the other two 

programmes. Notably, the reality and seriousness of the terror threat was not questioned other 

than implicitly by some of the Channel 4 News sources. Consideration of the possible 

amplification of the threat by politicians, security experts and some media in a manner 

comparable with a moral panic (Cohen, 1972) and as suggested in the contemporaneous TV 

series, The Power of Nightmares (BBC2, 2004) did not appear in any report.  

Across the other topics, the fuller Channel 4 News versions made use of fairly wide-ranging 

sources including comment from representatives of Amnesty International, Oxfam and other 

human rights groups and offered a platform to individuals and groups more critical of the 

political administrations. 

 

 



16 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

Contextualisation  

A lack of, or perhaps brevity in, contextualisation, by contrast with what we might expect to 

find in an extended piece in a Sunday broadsheet or 'serious' newspaper, could be expected in 

relatively short TV news items. Contextualisation was more often completely absent rather 

than just brief in most of the reports on the terror threat, Iraq, Beslan and Darfur, except in 

some Channel 4 reports. 

Beslan and Darfur were little informed by the provision of such historical perspective. With 

regard to Beslan, we did not hear (except in a few relatively brief references in Channel 4 

News reports) of the long history of Russian brutality in the region against Islamic 

populations nor of the scale of recent death and destruction in neighbouring Chechnya. As for 

Darfur, only simple stereotypes of cruel Arabs and helpless, feckless, black Africans were 

presented. No attempt was made to explore, for example, influencing factors such as 

desertification-induced population movement, the relatively recent settlement of each group 

or to clarify the identities of the competing groups: was this Arab against African or were 

both groups African; Islamicised Africans and Christianised or Animist Africans? 

A lack of time for background explanation might be accepted as an explanation, at first sight, 

but it was clear that time could be found for contextualisation for some stories. The reports on 

the Cornwall floods (forty five to sixty per cent of total broadcast time) and for the failure of 

Olympic sportswoman Paula Radcliffe (c10 minutes) were very long. Much of this time (c20 

per cent) was allocated to explanation from 'experts'.  

Personalisation 

In sharp contrast to the overall lack of contextualisation was the heavy use of personalisation 

to communicate the trauma of the events in Darfur, Beslan, Iraq (and in Boscastle, Cornwall). 

Repeatedly, reporters would return to the interview with survivors as the dominant element in 

their reports. Personalisation is, of course, a perfectly valid mechanism by which to 

effectively communicate the impact of events on human beings. Viewers, naturally, are 

extremely interested in how other human beings fare in traumatic contexts. So, it is not the 

fact that personalisation was used in every single report considered here that is of interest but, 

rather, the possibility that its use pushed out other equally valuable or even more valuable 

forms of information. In particular, the heavy use of personalisation might offer a partial 

explanation for the tendency for contextualisation to be rare except, notably, in the reports of 

extreme weather or of Paula Radcliffe.  

Labelling 

This data collection and analysis was restricted to consideration of the labelling of human 

participants, of events or of non-human forces. Though such analysis is inevitably partial, the 

choice of terminology such as 'fighter' or of 'insurgent' may be revealing of ideology and is 

certainly contributory to the climate creation central to the purpose of this study.  

While definitive interpretations of such terms cannot be established, it is possible to argue 

that, for example, describing those who attack a US army column as 'fighters' suggests a 

different judgement of their legitimacy than using the term 'insurgent'. Indeed the latter term, 

when used to describe attackers who may well be native Iraqis could be seen as a fairly 

deliberate or 'patriotic' piece of misrepresentation designed to justify the UK/US intervention. 



17 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

This example is, in fact, a good starting point and was a healthy reminder, for the author, of 

the value of empirical research. In casual news viewing, in the period immediately prior to 

the data collection, the author had noted the use of the term 'insurgent' and, perhaps over-

sensitised to its use, suspected it might turn out to be widely used in news reports. In fact, the 

three news programmes used a range of labels for those fighting the coalition forces but 

'insurgent' was rare. While terms such as 'militia', 'Shi'ite militants' and 'fighters' featured 

regularly in reports on Iraq on all three programmes, 'insurgents' was used only once (ITV, 

August 17th) and 'insurgency' only three times (ITV, August 6th (2), BBC, 20th September 

(1)). Negative labelling of Islamic or Arab groups was absent. Sunni and Shi'ite or Shia 

groups were distinguished from each other and their leadership might be described as 'rebel' 

or 'radical' but none of the participants in the different Iraqi flashpoints was labelled 'Islamic', 

'Arab', 'extremist' or 'fundamentalist'. Indeed, reporting on a conflict with no British troops 

present, a BBC News reporter spoke (August 19th) almost admiringly of the Shi'ite fighters' 

'defiance' and of their being in 'no mood to capitulate'. On September 20th, BBC's Nicholas 

Witchell was to reveal the risk (for him) in using the term 'fighter', saying: 'freedom fighters 

… the "foreign" fighters I should say'! 

The siege of the school in Beslan was to offer ITV's reporters a major opportunity. On 

September 2nd, they screamed 'agony of mothers', 'some terrorists mothers themselves' and 

'babies, toddlers held at gun point'. The kidnappers were labelled 'Chechen terrorists'. The 

earlier release of the babies and toddlers with their mothers did not result in moderation of the 

reference to babies and toddlers. BBC and Channel 4 were more restrained generally and 

avoided mistakes in labelling by referring to the kidnappers as 'armed militants' or, of course, 

'kidnappers'. The later examination of the kidnappers found only a few Chechens, the 

inclusion of local Ossetians and the complete absence of the 'Arabs' required for the global 

Islamic terrorism thesis. On the September 7th, ITV continued in the same vein - 'three days 

after a town was visited by evil terrorist slaughter'. The use of outbursts, by ITV, from 

traumatised locals as evidence of causality - 'This was exactly what the terrorists wanted; the 

mass murder of children' was remarkable. BBC News and Channel 4 News broadcast many 

of the same images but their reporters were more restrained in the choice of emotive terms.  

In Darfur (Sudan), by contrast, negative labels were more evident. While the government-

supported 'militia' were often given the name 'Janjaweed', and the African resistance to the 

government were labelled 'rebels', the former were sometimes described as 'Arab militias' 

(BBC, August 12th) and 'Arab militia fighters' (BBC, August 5th). Further, the actions of the 

Janjaweed were labelled as 'atrocities' (Channel 4, August 13th), a 'humanitarian catastrophe' 

(BBC1, August 23rd) and 'ethnic cleansing' (ITV, August 23rd). 

In reporting the arrests of 'terror suspects' on August 4th and 5th, BBC News adopted the 

same careful terminology used throughout by Channel 4 News. ITV, however, referred to 

'men' and to 'twelve held in terror raids'. The term 'suspect' was not used by ITV and it was 

only toward the end of the August 5th report that ITV noted that they must sound a 'note of 

caution' in that 'no explosives have been found'. On August 4th, Channel 4 News was quick 

to remind viewers of the unproven nature of the charges - 'nothing found so far' - and to 

question the police strategy, 'A high risk strategy?' - 'A fishing expedition?' On both days, 

ITV offered drama with references to 'Al -Qaeda operatives' and to 'Target Heathrow' derived 

from 'conversations with sources both here and in Pakistan'. Then on August 6th, ITV went 

into overdrive with 'web of terror', 'chilling revelation' and the 'tentacles' of a network 

reaching into the UK.  



18 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

Results: Summary 

Analysis of the data gathered for this study suggests the following comments. 

There was a very heavy preference for stories of violence and human suffering regardless of 

how representation of such coverage occurred. There was a very strong tendency for stories 

of violence and human suffering to be pre-eminent in the sequencing, and to dominate the 

time allocations of broadcasts. 

Within the categories of terror and conflict, there was a very strong tendency to focus on 

those contexts and events with an Islamic dimension regardless of how representation of such 

coverage occurred in terms of their global frequency and distribution. 

Within the category of crime, there was a very strong tendency to select and to make 

prominent, stories of murder and of child abuse despite the statistical rarity of such events by 

contrast with property-related crimes. 

Within many of the other topics, there was a very narrow range of story-types covered. Given 

the centrality of education to everyday lives, the focus on only one story (A-level Results) is 

notable. Similarly, given the everyday lived experience of environmental issues such as 

pollution, of waste disposal or of changing land-use, the narrow focus on extreme weather is 

remarkable.  

In terms of content selection, BBC News and ITV News were very similar and Channel 4 

News was only distinctive in the latter parts of broadcasts. 

All three terrestrial TV news programmes ignored a wide range of alternative topics easily 

accessed through a plethora of reliable online sources. 

There was a heavy reliance on official 'Western' sources in the coverage of war and terror 

though Channel 4 News did, at times, go beyond these to produce a more critical analysis. 

In the coverage of extreme weather events (results not presented here due to lack of space), 

the dominant pessimistic paradigm, of human activity-derived global warming and 

consequent climate change, was largely embraced without question. 

Contextualisation was only a regular feature in Channel 4 reports. Many BBC News and 

especially ITV News reports, offered very little explanation of possible causality, influence or 

of precedents. The only exception to this was the coverage of extreme weather events. 

Personalisation of events was the dominant mode for both BBC and ITV. This was 

particularly true of ITV's coverage of the Beslan school siege. Channel 4 News had 

comparable quantities of personalisation but made use of its extra time to contextualise more 

often and more extensively.  

There was very little evidence of the kind of negative, stereotyping and directing and/or 

labelling of Islamic groups or individuals. Indeed, with regard to the siege of Faluja, some of 

the labelling verged on being supportive of the Islamic participants. The terms used by ITV to 

describe events in Beslan and the UK terror threat was often hysterical and this combined 



19 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

with heavy personalisation and weak contextualisation to produce a very low informative 

value. 

Accepting the above summary, what does it mean for the initial purpose of this study - To 

what extent does UK peak time television news fulfil its function of shining light onto the 

complex world of its viewers? In the next and final section of this paper, the theoretical 

positions described at the outset are briefly outlined and applied to these findings with a view 

to answering the key research question and to suggest reasons for this situation. 

Discussion and Conclusions 

Before an attempt to explain and to theorise the nature of TV news coverage exemplified by 

the results of this study and, in part, to justify the need for such explanation, a response to the 

overall research question above is required. On the basis of the data gathered for this study, 

the three main UK terrestrial news programmes failed to illuminate the complex world of 

their viewers. Although Channel 4 News was significantly more successful than the others in 

this function through its greater use of contextualisation, it shares in what can be 

demonstrated to be the other main failure - a range of topic selection, which is 

unrepresentative of either the lived experience or the wider information needs of its viewers.  

Notably, the labelling used to describe participants and events was, on no occasion, nakedly 

partisan or overtly ideological. However, it was not in this but in the decisions to select 

certain topics for reporting, for prominence and in the use of sources, that the distortion was 

produced. The extent to which this decision-making process can be associated with 

ideological prompting (conscious or unconscious) is debated below.  

The disproportionate reliance on stories of violence and human suffering does not reflect the 

social reality of the viewers and reinforces the kind of anxiety described earlier by Bunting. 

The focus on reports of terror and conflict with an Islamic dimension also distorts reality and 

exaggerates risk. Similarly, the narrowing of environmental issues to an apparent obsession 

with extreme weather massively exaggerates the evidence of threat and denies space to the 

many other important issues. What was covered was unrepresentative of lived experience and 

what was absent would also have been critical for a more meaningful account. The massive 

range of significant social, economic and environmental issues, addressed by the 'alternative 

content' section of this paper, needed to be explored more fully by these news programmes 

usefully informing their viewers in the process.  

So, overall it can be argued that the dominant news media consumed by the people of Britain 

does not illuminate their complex world but, in the main, serves to dim perceptions through 

superficial investigation and the distortion of that world in ways which are damaging to the 

public sphere of a democratic society. 

Accepting the above, what explanation can be offered for its genesis and its maintenance? 

Perhaps the most widely used and debated explanation is that found in Herman and 

Chomsky's Propaganda Model (PM) (1988). This model, with its roots in a Marxian 

understanding of social and economic structures (though Chomsky asserts anarchist 

principles in his political activism) argues that members of elites including, critically, media 

elites, 'interlock' in the context of education, work, recreation and cultural pursuits, creating a 

class (of shifting and permeable boundaries) with members acting through self-interest in the 

interests of the class. This compromises the independence of the media elites and results in a 



20 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

form of self-censorship operating in the interests of their careers and lifestyles and 

consequently of their class. Silvio Berlusconi, his political party (Forza Italia) and his 

ownership of various media would be the epitome of this tendency (Mazzoleni, 1995). Rupert 

Murdoch and the drift of the Sunday Times (UK), after his purchase, from a broadly centre-

liberal to a Thatcherite stance is another clear example (Curran, 1990). Several critics have 

questioned the universal applicability or definitive nature of PM (Corner, 2003; Lang & 

Lang, 2004) while others have asserted particular relevance in this time of narrowing 

corporate ownership of the media, powerful right-wing pressure groups, the dominance of 

shallow advertising values in news production (Klaehn, 2002; Klaehn, 2003) and critically 

the drive by governments to pursue a war agenda against public opinion (Miller, 2003). 

Evidence of the usefulness of PM may be seen in, for example, the absence in the media of 

debate on the distribution of wealth in the UK (Philo & Miller, 2000: 835), the absence of 

corporate crime (Media Mouse and Corporate Watch) or the suppression of reporting on 

civilian casualties of NATO (Serbia) and Coalition (Iraq) bombing (Edwards 2004: 15; 

Hoijer, 2004: 515). Apparent contradiction of PM and perhaps support for Corner's assertion 

of a distinction between US and European media (2003) can be found in the diversity of UK 

news reporting on the Iraq War (Lewis, 2003; Robertson, 2004: 477) with, for example, 

Channel 4 News, the Independent and the Daily Mirror (England) and the Herald/Sunday 

Herald (Scotland), all of which adopted quite consistent anti-war positions. However, the 

overwhelming weight of media coverage of the Iraq war, in terms of viewing and reading 

figures, operated in support of the war agenda. 

A possible resolution of the above may lie in the modification of PM to embrace the notion of 

competing elites. Davis (2003: 683) has usefully suggested that competition, using media 

between elites, is as characteristic of liberal democracies as the use of media by dominant 

elites to influence non-elite groups. 

The results of this study cannot of course directly expose the operation of elites in forming 

media output. However, the consistently superficial and non-critical (of market-driven 

'liberal' democracy) climate created by the two most watched of these three peak TV news 

programmes suggests stronger evidence for the effects of elite influence than is the case for 

the more diverse press agencies. 

In evaluating the extent to which media coverage contains biases operating along the lines of 

race or ethnicity, as opposed to class, the late Edward Said's Orientalism (1978, 1993) has 

been the dominant theory. In essence, Orientalism argues that western (occidental) culture is 

so saturated with negative images of the oriental (especially in recent times, the Arab) that 

writers, even liberals, cannot resist using them. Writing specifically about media coverage of 

Islam, Said (1997) notes that it typically takes no account of distinctions between different 

forms of Islam (ibid: xvi), exaggerates the scale of 'fundamentalist' Islamic terrorism relative 

to other forms and fails to provide any empirical evidence of the spread of fundamentalism 

amongst Arab youth (ibid: xix). Providing supporting evidence for Said's criticisms of 

western media overstatement of the threat of fundamentalism is the work of Esposito (1992) 

and Karabell (1995). Indeed, it may be argued (Roy, 1994; Karabell, 1995; Said 1997:xxvii) 

that it is secularism which is most characteristic of Islam and which is its most cohesive 

force. 

Supporting evidence for Orientalism can be seen in the media neglect of Iraqi child deaths 

during the period of sanctions and during the war (Edwards, 2004; Pilger, 2004). However its 



21 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

general usefulness is questioned and perhaps undermined by an historical consideration of 

media demonising of non-oriental groups (Robertson, 2004: 478-479) on the basis of politics 

or ideology (Nazis, Communists). Indeed, in some cases, western media have campaigned in 

favour of Islamic groups (Afghans under Soviet control, Bosnia and Kosovan Muslims).  

Looking at the data presented in this study, the heavy emphasis on terrorism and conflict in 

Islamic areas, the neglect of terrorism and conflict elsewhere and the neglect of civilian 

deaths in Iraq, does suggest an unjustifiable focus. Notably, the terminology used by reporters 

and presenters was consistently respectful of Islamic groups, and so if there was bias or 

evidence of Orientalism, it was in the tendency to select stories with a particular kind of 

Islamic dimension (violent, repressive, irrational) and in the use of sources. 

Media bias serving the interests of patriarchy is a well-established research domain. 

However, in a review of feminist perspectives on the media, Liesbet van Zoonen notes that 

some progress has been made with, for example, special editions devoted to feminist media 

studies (Communication, 1986; Journal of Communication Inquiry, 1990): 'in general 

reviews of the main trends in communication theory and research, one finds few traces' (van 

Zoonen, 1996: 31-32). However, van Zoonen expresses particular concern for television news 

by asking: 'would it be very inappropriate to expect a decent and ethical representation of, for 

example, feminist issues and the women's movement?' (ibid: 49). The usefulness of feminism 

as a basis for media critique is, however, contested. Ang and Hermes (1996: 329-330), for 

example, note that: 'in the face of the tenacious resistance displayed by large groups of 

women against feminist politics it is clear that feminism cannot presume to possess the one 

and only truth about women'. Clearly, there is not space here to engage fully with this debate 

but it does seem important that a critique of feminism does not result in a retreat from 

politics. The extent to which Herman & Chomsky speak for non-elite social groups, to which 

Said speaks for Arabs or other Orientals or to which van Zoonen speaks for women can be 

challenged but the clarity and forcefulness, perhaps militancy, of their critique of liberal 

democracies provide the material for the development of debate. 

Looking at the coverage reported in this study, van Zoonen's critique would seem not to have 

been addressed. The numerous reports in Aviva were rarely mirrored in the TV news 

coverage. Indeed, it was only in the rather brutal context of being represented as the typical 

victims of conflict that women were prominent in the surveyed reporting. Even here the 

victimisation of women in conflict zones remained for reporters, primarily a matter to be 

explained by ethnicity or religion. 

So far we can see the possibility that the distortion apparent in this content analysis results 

from biases operating along the lines of all or some of class, ethnic or gender lines. The 

omission or at least the neglect of key themes relevant to the interests of the poor, of non-

Western ethnic groups and of women does at least suggest an ideological process operating 

through the news selection and presentation processes adopted by a predominantly middle-

class, white and male media elite. This view is unlikely to be acceptable to many of the latter 

group. As Stuart Hall (1981) argued more than twenty years ago: 'Journalists speak of "the 

news" as if events select themselves' (ibid: 234). The features by which media professionals 

recognise what is 'newsworthy' have been characterised as 'news values'. Hall notes that 

although most journalists feel they are known instinctively, few can define them. However, a 

great deal of research has been undertaken since Galtung and Ruge's (1981) work in the 

1960's, with a view to exposing them. A useful set of twelve news values is collated in Allan 

(2004: 57-58). The list begins with 'conflict', 'relevance', 'timeliness', 'simplification' and 



22 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

'personalisation' and finishes with 'negativity'. Interviews with eight press and TV news 

editors on the decisions they made about covering the hostage Kenneth Bigley in Iraq (Vass, 

2004: 8) would seem to confirm the applicability of these characteristics, though there was 

also evidence of politically motivated decisions aimed at exposing or shielding the UK Prime 

Minster. Looking at the results of this study, these characteristics seem evident although the 

question of relevance is a matter for debate.  

So, are the reporters and editors of the three news programmes surveyed here simply 

operating in pursuit of a set of professional values with no obvious ideological prompting? 

The strong match between these values and the data gathered here is dangerously attractive. 

Consequently, it is important to look past it to ask why is there such a strong match and most 

important, to ask why media professionals are socialised to be predisposed to certain kinds of 

story and certain ways of telling them. None of the three ideological critiques discussed 

earlier argues for an explicitly coercive relationship between dominant class, ethnic or gender 

groups and media professionals but rather they draw our attention to more subtle hegemonic 

influences leading to self-censorship. The regular use by media professionals of the notion of 

newsworthiness may push the self-censorship into the semiconscious or even the 

subconscious realms but it does not conceal from analysis the underpinning ideological 

imperatives that have driven its evolution. Allan's list goes beyond the kind of features which 

might be described as non-ideological to embrace two rather obviously ideological values - 

'reference to elite nations' and 'reference to elite persons' - and in subsequent discussion, he 

goes on to deconstruct news values in ideological terms and to reveal them as operating to 

make what is ideological seem 'natural' (ibid: 58). 

These four theoretical models are broadly structuralist, which as theory offer quite 

comprehensive explanatory and predictive potential. The results presented here might be 

taken as evidence of the presence of all or some of them amongst the background influences 

on reporters and editors. A radical alternative is offered by Brian McNair (2003) in his 

attempt to introduce chaos theory into media and cultural studies, equally attempted in other 

areas of knowledge. McNair describes capitalism as having evolved into a new cultural form 

which: 'if it remains ordered and hierarchical in significant ways, exhibits an increasingly 

fluid and unpredictable power dynamic...' (ibid: 554). The roots of this fluidity and 

unpredictability (chaos) he locates in an accelerated and intensified information flow enabled 

by new technologies, 'the collapse of social deference to elites' and pressures on the media to 

be 'transgressive' (ibid: 550). Though understandably hesitant to evaluate these changes in 

one direction, McNair does seem, overall, to be welcoming a kind of fragmentation and a 

proliferation of media institutions that, at least for the moment, has weakened the control of 

elites. Definitive structuralist models with claims to global explanatory potential are there to 

be challenged by this kind of reasoning. However, the extent to which all proponents of the 

Propaganda Model, of Feminist Media Studies, of News Values or of Orientalism, claim such 

definitiveness is not always clear. There are 'softer' versions that allow for the kind of 

uncertainty identified by McNair. The results of this study, notably, do not reveal the bright 

diversity suggested by him but rather a sad, dim, homogeneity. This is of course a study of 

only three TV news programmes. McNair's assessment is of the full range of media. 

The above brief discussion of the utility of five theoretical models is clearly inconclusive. 

The first four have served the purpose of providing a structural explanation of bias deriving 

from the interests of class, ethnicity, gender or professional subculture and the last offers an 

explanation for recent fragmentation of control and the intensification of flows. 'Hard' 

evidence for the four structuralist models would, of course, require a more ethnographic 



23 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

research method. This study reveals a pattern but cannot evidence any causality. So, where 

does this leave us?  

The results of this study highlight a failure in UK TV news to further the interests of its 

audience and a tendency, unconscious or otherwise, to serve the interests of elites. Regardless 

of the ability of audiences to read differently the messages intended by reporters and editors, 

the power differential is so great as to create a climate of opinion that we can reasonably 

expect to be influential, either due to the weight of authoritative sources or by the insidious 

drip of repetition. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



24 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

Bibliography 

3WE (2001) LOSING REALITY: Factual international programming on UK television, 

2000-01 at: www.ibt.org.uk/3WE/Research/LRIntro.htm 

3WE (2003) The World on the Box: Factual international programming on UK television, 

2000-01at:  

www.ibt.org.uk/3WE/Research/WorldontheBoxTop.htm 

Adam, D (2005) Climate change impact disputed, Guardian, January 28th 2005 at: 

www.guardian.co.uk/uk_news/story/01400561,00.html 

Adebanwi, W. (2004) 'The press and the politics of marginal voices: narratives and the 

experiences of the Ogoni of Nigeria' in Media, Culture and Society, 26(6): 763-783. 

Aljazeeranet, http://www.aljazeera.net/ 

Allan, S. (2004) News Culture, Maidenhead: Open University Press. 

AntiWar.com, http://www.antiwar.com 

Ang, I. & Hermes, J. (1996) 'Gender and/in Media Consumption' in James Curran and 

Michael Gurevitch (eds.), Mass Media and Society, 2nd ed., pp. 325-347, London: Arnold. 

Aviva, http://www.aviva.org/newsinex.htm 

Briggs, A. & Cobley, P (eds) (2002) The Media: An Introduction, Harlow: Longman. 

Bunting, M. (2005) A hall of mirrors, Guardian Unlimited, accessed in January 2005 at: 

www.guardian.co.uk/comment/story/0,,1391809,00.html 

Clausen, L. (2004) 'Localising the global: "domestication" processes in international news 

production' in Media, Culture and Society, 26(1): 25-44. 

Cohen, S. (1972) Folk Devils and Moral Panics, London: MacGibbon and Kee. 

Corner, J. (2000) 'Influence: The Contested Core of Media Research', in J. Curran and M. 

Gurevitch (eds.), Mass Media and Society, 2nd ed., pp. 376-397, London: Arnold.  

Corner, J. (2003) 'Debate: The Model in Question: A Response to Klaehn on Herman and 

Chomsky' in European Journal of Communication 18(3) 367-375. 

Corporate Watch http://www.corporatewatch.org/ 

Curran, J. (1990) 'Culturalist perspectives on news organizations', in Curran, J. and 

Gurevitch, M. (eds) Mass Media and Society, 3rd edn. London: Edward Arnold: 376-397. 

Davis, A. (2003) 'Whither mass media and power? Evidence for a critical elite theory 

alternative, Media, Culture and Society, 25(5): 669-690. 



25 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

Edwards, D. (2004) 'The unreported children's deaths' in New Statesman, November 2004: 

15. 

Esposito, J. (1992) The Islamic Threat: Myth or Reality? London: Oxford. 

Fairness and Accuracy in Reporting, http://www.fair.org/index.php 

Fickling, D. (2004) Ignorance is bliss, Guardian Unlimited, accessed in January 2005 at: 

http://guardian.co.uk/elsewhere/journalist/story/0,7792,1284818.html 

Ferguson, M. (ed.), Public Communication: The New Imperatives, London: Sage. 

Galtung, J. and Ruge, M. (1981) 'Structuring and Selecting News' in Cohen, S. and Young, J. 

(eds) The Manufacture of News, revised edn. London: Constable. 

Glasgow University Media Unit,  

http://www.gla.ac.uk/departments/sociology/units/media.htm#keypubs 

Greenpeace, http://www.greenpeace.org 

Hall, S. (1981) 'The determination of news photographs' in Cohen, S. and Young, J. (eds) The 

Manufacture of News, London: Constable. 

Herman, E.S. and N. Chomsky (1988) Manufacturing Consent: The Political Economy of the 

Mass Media, New York: Pantheon. 

Hoijer, B. (2004) 'The discourse of global compassion: the audience and media reporting of 

human suffering' in Media, Culture & Society, 26(4): 513-531. 

Human Rights Watch, http://www.hrw.org/ 

Juergensmeyer, M. (2000) Terror in the Mind of God: The global Rise of Religious Violence, 

Berkeley: University of California Press. 

Karabell, Z. (1995) 'The Wrong Threat: The United States and Islamic Fundamentalism,' 

World Policy Journal, 12(2): 37-48. 

Klaehn, J. (2002) 'A Critical Review and Assessment of Herman and Chomsky's Propaganda 

Model' in European Journal of Communication 17(2); 147-183. 

Klaehn, J. (2003) 'Behind the Invisible Curtain of Scholarly Criticism: revisiting the 

propaganda model' in Journalism Studies, 4(3): 359-369. 

Lang, K. & Lang, G.E. (2004) 'Noam Chomsky and the Manufacture of consent for American 

Foreign Policy' in Political Communication 21: 93-101. 

Lewis, J. (2003) 'Biased Broadcasting Corporation', Guardian Unlimited, accessed in January 

2005 at:  

http://www.guardian.co.uk/analysis/story/0,,991007,00.html 



26 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

 

Mazzoleni, G. (1995) 'Towards a videocracy: Italian political communication at a turning 

point' in European Journal of Communication, 10(3): 291-319. 

Media Mouse, http://www.mediamouse.org/static/ 

McLachlan, S. & Golding, P. (2000) 'Tabloidization in the British Press: A Quantitative 

Investigation into Changes in British Newpapers 1952-1997' in Sparks, C. & Tulloch, J. (eds) 

Tabloid Tales: Global Debates over Media Standards, Oxford: Rowman and Littlefield. 

McNair, B. (2003) 'From control to chaos: towards a new sociology of journalism' in Media, 

Culture and Society, 25: 547-555. 

Miller, D. (2003) 'Hutton, Propaganda and the War in Iraq, Three-D, 2: 3-5, MeCCSA. 

MORI (2003) Media Coverage of Iraq Conflict, MORI, 

http://www.mori.com/polls/2003/iraqmedia.shtml 

MORI (2003b) MORI Survey for the Times, MORI 

MORI (2004) In Search of Lost Trust,  

http://www.mori.com/pubinfo/sl/in-search-of-lost-trust.pdf 

National Environmental Satellite Data and Information Service (2004) Hazards/Climate 

Extremes, September 2004, 

http://www.nedc.noaa.gov/oa/climate/research/hazards/index.html 

Oxfam, http://www.oxfam.org.uk/ 

Philo, G. (1995) 'Television, Politics and Rise of the New Right', in G. Philo (ed.) Glasgow 

Media Group Reader, Vol II. London: Routledge. 

 

Philo, G. & Miller, D. (2000) Market Killing: What the Free Market Does and What Social 

Scientists Can Do About It, London: Longman. 

Philo, G. & Berry, M. (2004) Bad News From Israel, London: Pluto Press. 

Pilger, J. (2004) 'John Pilger' in New Statesman, October 4th 2004: 19 

Project Censored, http://www.projectcensored.org/ 

Robertson, J.W. (2004) 'People's Watchdogs or government Poodles? Scotland National 

Broadsheets and the Second Iraq War' in European Journal of Communication, 19(4): 457-

482. 

Roy, O. (1994) The Failure of Political Islam, NY: Harvard. 

Said, E. (1978) Orientalism, New York: Vintage. 

Said, E. (1993) Culture and Imperialism, New York: Vintage. 



27 
 

Fifth Estate Online: An InternationalJournal of Radical Mass Media Criticism, April 2006 

 

Said, E. (1997) Covering Islam, 2nd ed, New York: Vintage. 

Social Trends 2003, London: The Stationery Office (TSO). 

Towler, R. (2002) The Public's View 2002: An ITC/BSC research publication, Ofcom. 

Vass, S. (2004) 'Burning question: is the media a weapon of war? Sunday Herald, October 

3rd 2004: 8. 

Ward, D. (2004) Public Service Broadcasting in Europe and the Coverage of the Iraq War, 

14th JAMCO Online International Symposium, November. 

Williams, M. (2004) 'Who counts the dead?' in New Statesman, December 2004: 17, accessed 

in December 2004 at:  

http://www.jamco.or.jp/2004_symposium2/en/02/ 

Zoonen, Liesbet van (1996) 'Feminist Perspectives on the Media', in James Curran and 

Michael Gurevitch (eds.), Mass Media and Society, 2nd ed., pp. 31-52. London: Arnold. 

 


